Mooshammersteig na Hochseiler

Oblast Alpy-Sev. váp. - okolí Salzburgu, Berchtesgadenské Alpy
Stát Rakousko
Vrchol(y) Hochseiler 2793m
Obtížnost (dle průvodce)* Těžká (C)

Krása Pěkná  2/3 -
Tech. náročnost Těžké (C)  3/5 -
Exponovanost Velmi exponované  3/3 -
Kvalita jištění Občas by slabší povaha uvítala víc  2/3 -
Návštěvnost - -

P - Bertgen H - Teufelslöcher - Hochseileru - P

0 km  směrem od obce Hinterthal.
Hinterthal 1016m ,u kostelíka nebo ještě asi dále u potoka. Hinterhtal leží na spojnici Saalfelden - Maria Alm - Dorf - silnice 164.

Od parkoviště značenou cestou 431 k Bertgen H. 1845m /soukromá, uzavřená/. Od chaty pokračujeme do spádnice Teufelslöcher, kde počátek cesty.

Od suti pod výraznou rampu, kterou vede cesta. Zpočátku nejištěno I - II, výše madla. Traverz rampou, pak vlevo vzhůru a suťovými terasami střídanými skalními prahy vzhůru. Souvislejší zajištění drátem je až pod hřebenem. Procházíme skrz Teufelslöcher - Čertovy díry na hřeben. Až sem cesta obt. A/B.
Odtud možná odbočka na Hochkönig.
Sestoupíme asi 10 m a traverzujeme vlevo dolů pod Hochseiler. Pozor na ledovci Übergossne Alm - někdy může vyžadovat mačky a cepín, i když jde v podstatě o chůzi po rovině, příp. traverz mírného svahu. V případě vysněžení sejdeme na ledovec spíše ve směru na Hochkönig a po ledovci pod svahy Hochseileru. Tato část problematická za špatného počasí.
Z ledovce přes okrajovou trhlinu do nepřijemného žlebu obt. I - II nejištěno. Dále úžlabinou vzhůru. Na hřebeni drát a několik madel - vzdušné.

S vrcholu sestup do sedla Torscharte - nejprve na konec mírně klesajícího hřebene, pak strmě dolů skalkami, žlebem, dole sutí. Pozor při vysněžení ! Ze sedla značenou cestou 415 dolů k parkovišti/ v dolní části cesty před vsí několik variant - nejhezčí je asi varianta jdoucí podél potoka - Roundweg Hintertal/.